0
پروفایل |
موسسه اسکرام ایران
    MENUMENU
    • اسکرام چیست؟
          • کتابچه راهنمای اسکرام
          • کتابچه اسکرام مقیاس پذیر
          • اسکرام چیست؟
          • دانلود پوستر فارسی اسکرام
    • دوره های آموزشی
      • دوره مقدماتی اسکرام حرفه‌ای
        • دوره مقدماتی اسکرام حرفه ای
      • پکیج برنامه ریزی و تخمین چابک
      • دوره‌های حضوری و آنلاین
      • گواهینامه اسکرام مستر بین المللی
      • کدام دوره برای من مناسب است؟
    • نقشه راه اسکرام مستر
    • منابع و مقالات
    • درباره ما
          • تماس با ما
          • ده سال قبل اسکرام ایران اینجا متولد شد
    • اکانت کاربری من
    MENUMENU
    • اسکرام چیست؟
          • کتابچه راهنمای اسکرام
          • کتابچه اسکرام مقیاس پذیر
          • اسکرام چیست؟
          • دانلود پوستر فارسی اسکرام
    • دوره های آموزشی
      • دوره مقدماتی اسکرام حرفه‌ای
        • دوره مقدماتی اسکرام حرفه ای
      • پکیج برنامه ریزی و تخمین چابک
      • دوره‌های حضوری و آنلاین
      • گواهینامه اسکرام مستر بین المللی
      • کدام دوره برای من مناسب است؟
    • نقشه راه اسکرام مستر
    • منابع و مقالات
    • درباره ما
          • تماس با ما
          • ده سال قبل اسکرام ایران اینجا متولد شد
    • اکانت کاربری من
  • Home
  • Liberating Structure
  • Helping Heuristics

Liberating Structure

24 آگوست

Helping Heuristics

  • By Abdolnasser Ahleeroff
  • ۰ comment

“Liberating Structures” مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری و تعاملات بین فردی هستند که به شما اجازه می‌دهند که تمامی افراد حاضر در یک گروه را به صورت آزادانه و با میل خودشان در فعالیت‌های گروه درگیر کنید، فارغ از این‌که این افراد درون‌گرا یا برون‌گرا هستند، از رهبران تا دنباله‌روها. در این سری از مقاله‌ها به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید از “Liberating Structures” در اسکرام استفاده کنید.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که دنبال راهی برای کمک کردن به دیگران باشید؟ یا اینکه برای شما دشوار باشد که در مورد موضعی چالش برانگیز از دیگران تقاضای کمک کرده باشید؟ آیا مطرح کردن پرسش‌های باز برای شما سخت است؟ آیا پاسخ دادن را به سوال پرسیدن ترجیح می‌دهید؟

زمانی که به دیگران کمک می‌کنیم، غالبا تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر پیشنهاد و ایده‌ای که در ذهن داریم را به زبان بیاوریم اما در واقع کمک کردن و کمک گرفتن نیازمند تلاش هر دو طرف است، چه شخصی که نیازمند کمک است و چه شخص یا اشخاصی که می‌خواهند کمک کنند. نکته بسیار مهم قبل از اقدام به کمک کردن، درک کامل از موضوع یا مشکل پیش آمده است. در نظر داشته باشیم که همیشه الزامی به ارائه راه‌ حل نیست، کافی‌ست که خوب به مساله گوش کنیم و شاید بتوانیم با مطرح کردن چند پرسش باز به حل مساله توسط خود شخص کمک کنیم.

هدف Helping Heuristics

ساختار Helping Heuristics به افراد اجازه می‌دهد که به صورت تدریجی و با روش‌های موثر، کمک کردن و کمک گرفتن را تمرین کنند و از این طریق بتوانند از مسائل پرده بردارند، چه برای شخص کمک کننده و چه برای شخصی که کمک را دریافت می‌کند. به خاطر ساختاری که Helping Heuristics برای دریافت و ارائه کمک پیش روی ما می‌گذارد، میزان تاثیرگذاری آن در حل چالش‌هاش مداوم افراد بسیار شگفت‌انگیز است.

مراحل اجرای Helping Heuristics

  1. به صورت انفرادی از شرکت‌کنندگان دعوت کنید تا به این فکر کنند که تا به حال برای کمک گرفتن با چه چالش‌هایی مواجه شده‌اند؟ (۳ دقیقه)
  2. برای شرکت‌کنندگان شرح دهید که هدف Helping Heuristics کمک کردن و کمک گرفتن به صورت تدریجی و با روش‌های موثر است و این‌که استفاده از این رویکرد راه‌های جدیدی را پیش پای آن‌ها قرار خواهد داد
  3. در سه نوبت ۱۰ دقیقه‌ای، از شرکت‌کنندگان درخواست کنید تا بین سه نقش جابه‌جا شوند: نقش‌های مربی، ناظر و راوی. در هر نوبت، ابتدا راوی یکی از چالش‌های شخصی خود را بازگو می‌کند و پس از آن، مربی ۴ روش موثر را برای ارائه کمک پیشنهاد می‌دهد. در همین حین شخص ناظر متوجه الگوهای ارتباط مربی و راوی می‌شود و درک می‌کند که چه فرصت‌هایی با این ۴ پیشنهاد امکان‌پذیر خواهد شد.
  4. روش اول: فقط گوش دادن: Quiet Listening: شخص راوی تجربه چالش خودش را به اشتراک می‌گذارد و مربی با دقت فراوان گوش می‌دهد. این تمرین به نوعی بازتاب روش Heard, Seen, Respected است.
  5. روش دوم: کشف هدایت شده: Guided Discovery: مربی با طرح سوالات باز شروع به بررسی چالش‌های مطرح شده توسط راوی خواهد کرد، بدون این‌که نظر و عقیده خودش را بیان کند. این تمرین به نوعی بازتاب روش Appreciative Interviews است.
  6. روش سوم: تلنگر سازنده: Loving Provocation: در تلاش برای درک بیش‌تر چالش، مربی می‌تواند شروع به بیان عقاید و پیشنهادات کند در حدی که فقط یک تلنگر به راوی زده باشد تا مفروضات، باورها و فرصت‌های جدیدی را به او نشان دهد. این تمرین به نوعی بازتاب روش Troika Consulting است.
  7. روش چهارم: کار تیمی: Working Together: مربی و راوی با شروع یک مکالمه دوطرفه سعی در باز کردن هر چه بیش‌تر موضوع و ارائه راه حل دارند. در این مرحله بسیار مهم است که هر دو طرف مکالمه به صورت فعال در بحث شرکت کنند. (۲ دقیقه)
  8. بحث و بررسی: Debrief: ناظر، مربی و راوی از تاثیر چهار الگوی تجربه شده توسط خودشان می‌گویند و در این رابطه بحث می‌کنند. (۵ دقیقه)
  9. همین روال را تکرار می‌کنیم تا تمامی شرکت کنندگان فرصت اینکه مربی، راوی و یا ناظر باشند را داشته باشند.

یک مشاهده مداوم در استفاده از روش Helping Heuristics این است که روش‌های کمک تدریجی، اجازه کشف عمیق‌تر و گسترده‌تر از چالش‌ را برای ما فراهم می‌آورند. به عنوان مثال، Loving Provocation توسط راوی به صورت عمیق‌تر از سایر نقش‌ها تجربه می‌شود زیرا مربی این فرصت را داشته که ابتدا با Guided Discovery چالش را همراه با راوی کشف کند و اعتماد به نفس و احساس امنیت با روش اول یعنی Quiet Listening ایجاد شده است.

مثال‌های Helping Heuristics

  • ما معمولا هر چند وقت یک‌بار از روش Helping Heuristics در گروه‌هایی متشکل از اسکرام مسترها، برنامه‌نویس‌ها و مالکین محصول استفاده می‌کنیم تا راه‌حل‌هایی برای چالش‌های پیش روی آن‌ها پیدا کنیم.
  • بسیار علاقه‌مندیم که درمحیط‌های مناسب یادگیری از Helping Heuristics به عنوان روشی برای کشف مسائل از زاویه دید یک اسکرام مستر استفاده کنیم. استفاده از این روش به افراد کمک می‌کند تا با سبکی که بیش‌تر از همه راحت هستند و با افرادی که بیش‌تر از همه برای آن‌ها سخت است تمرین کنند و تعامل داشته باشند.
  • ما از Helping Heuristics برای اعضای تیم‌های اسکرام استفاده کردیم تا به این موضوع پی ببریم که چگونه بتوانیم درخواست کمک خود را بهتر اعلام کنیم و یا به دیگران کمک برسانیم.

ترکیب با سایر روش‌های Liberating Structures

  1. پیگیری این روش با ۱۵% Solutions برای کمک به تهیه چکیده‌ای از مواردی که تا‌به‌حال آموختند به اقدامات عملی اولیه.
  2. شروع با Impromptu Networking، Spiral Journal و Tiny Demons برای این‌که کاربران بتوانند در چالشی که در آن علاقه‌مند به دریافت کمک هستند را پیدا کنند.
  3. پیگیری این روش با Improv Prototyping برای این‌که به کاربران اجازه دهیم راه‌حل‌های بیش‌تری را برای موضوعی که در آن نیازمند کمک هستند بررسی کنند.
  4. همچنین می‌توان از Helping Heuristics به عنوان یک meta pattern استفاده کرد. به عنوان مثال یک رشته از Heard, Seen, Respected و Appreciative Interviews و Troika Consulting با تمرکز بر افراد و یا چالش‌های مشترک که به ما اجازه پیشروی مشابهی را برای روش‌های کمک کردن می‌دهد.

سایر حالت‌ها و تنوع‌ها

  1. به طور کلی در Helping Heuristics با داشتن ۲ یا ۳ نفر در نقش مربی تجربه بهتری خواهیم داشت.
  2. با توجه به این‌که افراد غیر انگلیسی زبان در ترجمه واژه‌هایی مثل provoking، process mindfulness و یا حتی loving دچار مشکل هستند، روش‌های چهارگانه بالا را می‌توان به روش ساده‌تر هم توضیح داد: شنیدن با تمام وجود، پرسیدن سوال‌های باز، بیان پیشنهادات و صحبت به عنوان یک دوست. 
  3. شما می‌توانید نکاتی را به شخص ناظر گوشزد کنید، مثل اینکه حواسشان به زبان و ژست بدن و صورت راوی باشد، یا اینکه لحظه‌هایی که راوی دچار هیجان می‌شود و یا کلماتی که به کار می‌برد.

سخن آخر

روش Helping Heuristics یکی از روش‌های مجموعه Liberating Structures برای دو منظور اصلی به کار می‌رود. زمانی که شخصی نیازمند کمک است و یا زمانی که یک فرد تمایل به کمک کردن به دیگری دارد. با ساختاری که این روش در خود جا داده امکان بررسی عمیق و گستره چالش‌ها را می‌دهد. در آن واحد به ما نشان می‌دهد که روش‌های کمک‌رسانی چگونه کار می‌کنند و چه فرصت‌هایی را برای ما میسر می‌سازد.

منبع

Tags:liberating structure
  • Share:
Abdolnasser Ahleeroff

Leave A Reply لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright 2016 Coaching WordPress Theme by ThimPress.