0
پروفایل |
موسسه اسکرام ایران
    MENUMENU
    • اسکرام چیست؟
          • اسکرام چیست؟
          • دانلود پوستر فارسی اسکرام
    • دوره های آموزشی
      • دوره مقدماتی اسکرام حرفه‌ای
        • دوره مقدماتی اسکرام حرفه ای
      • دوره آموزشی برنامه ریزی و تخمین چابک
      • دوره آموزشی متریک‌های چابک و مدل EBM
      • دوره‌های حضوری و آنلاین
      • گواهینامه اسکرام مستر بین المللی
      • کدام دوره برای من مناسب است؟
    • منتورینگ حرفه‌ای
    • نقشه راه اسکرام مستر
    • منابع و مقالات
      • کتابچه راهنمای اسکرام
      • کتابچه اسکرام مقیاس پذیر
      • نمونه‌های کاربردی از تیمهای چابک
      • ویدئوهای رایگان
        • ویدئو – چالش کار با انسان‌ها یا ترس در کار تیمی
        • ویدئو – بررسی تغییرات نسخه ۲۰۲۰ راهنمای اسکرام
        • ویدئو – مربی چابک و شکست در تحول چابک
        • ویدئو – کار تیمی در دورکاری
        • ویدئو – وبینار اسکرام
    • درباره ما
          • تماس با ما
          • ده سال قبل اسکرام ایران اینجا متولد شد
    • RSS مقالات جدید

      • 2 شیوه مقابله با پشت گوش انداختن کارها
      • واژه نامه اصطلاحات Scrum
      • مراحل توسعه گروهی از نگاه Tuckman
      • بازبینی Story Points
      • اسکرام مسترینگ موقعیتی – هدایت و رهبری یک تیم اجایل
      • تفاوت مالک محصول و مدیر محصول
      • ویدئو: چرا در تغییرات سیستمی ناموفق هستیم؟
      • نهمین دورهم اجایل دونات: یورگن آپلو درباره مدل unFIX گفت
      • چرا این اسکرام بدرد نمی‌خورد؟
      • دوازدهمین سالگرد تولد دنیای چابک
    MENUMENU
    • اسکرام چیست؟
          • اسکرام چیست؟
          • دانلود پوستر فارسی اسکرام
    • دوره های آموزشی
      • دوره مقدماتی اسکرام حرفه‌ای
        • دوره مقدماتی اسکرام حرفه ای
      • دوره آموزشی برنامه ریزی و تخمین چابک
      • دوره آموزشی متریک‌های چابک و مدل EBM
      • دوره‌های حضوری و آنلاین
      • گواهینامه اسکرام مستر بین المللی
      • کدام دوره برای من مناسب است؟
    • منتورینگ حرفه‌ای
    • نقشه راه اسکرام مستر
    • منابع و مقالات
      • کتابچه راهنمای اسکرام
      • کتابچه اسکرام مقیاس پذیر
      • نمونه‌های کاربردی از تیمهای چابک
      • ویدئوهای رایگان
        • ویدئو – چالش کار با انسان‌ها یا ترس در کار تیمی
        • ویدئو – بررسی تغییرات نسخه ۲۰۲۰ راهنمای اسکرام
        • ویدئو – مربی چابک و شکست در تحول چابک
        • ویدئو – کار تیمی در دورکاری
        • ویدئو – وبینار اسکرام
    • درباره ما
          • تماس با ما
          • ده سال قبل اسکرام ایران اینجا متولد شد
  • Home
  • All courses
  • نقشه راه اسکرام مستر تاثیرگذار

Course

  • مقدمه 0/1

    • Lecture1.1
      یک اسکرام مستر تاثیرگذار
  • مقدمات اسکرام 0/17

    • Lecture2.1
      اسکرام چیست؟
    • Lecture2.2
      اسکرام چگونه کار می‌کند؟
    • Lecture2.3
      نقش های اسکرام – تیم اسکرام
    • Lecture2.4
      مالک محصول
    • Lecture2.5
      اسکرام مستر
    • Lecture2.6
      تیم توسعه
    • Lecture2.7
      رویدادهای اسکرام
    • Lecture2.8
      اسپرینت
    • Lecture2.9
      برنامه ریزی اسپرینت
    • Lecture2.10
      اسکرام روزانه
    • Lecture2.11
      بازبینی اسپرینت
    • Lecture2.12
      بازاندیشی اسپرینت
    • Lecture2.13
      مصنوعات اسکرام
    • Lecture2.14
      بک‌لاگ محصول
    • Lecture2.15
      بک لاگ اسپرینت
    • Lecture2.16
      فرآورده
    • Lecture2.17
      شفافیت مصنوعات و تعریف تکمیل شد
  • درک و به کاربردن پایه تجربی‌گرای اسکرام 0/10

    • Lecture3.1
      نظریه و پایه اسکرام
    • Lecture3.2
      نمود اعتماد در تیم‌های اسکرام
    • Lecture3.3
      The Agile Manifesto
    • Lecture3.4
      آیا درک درستی از ارزش های چابک داریم؟
    • Lecture3.5
      تجربه گرایی یک عنصر اساسی اسکرام
    • Lecture3.6
      اجایل به زبان بازاری
    • Lecture3.7
      اسکرام برای چابکی کافی نیست
    • Lecture3.8
      شفافیت در سنگرهای واقعی جنگ
    • Lecture3.9
      متر اصلی چابکی
    • Lecture3.10
      ۷ تکنیک قدرتمند برای گرفتن بازخورد از کاربران (در اسکرام)
  • درک و به کار بردن ارزش های اسکرام 0/4

    • Lecture4.1
      ارزش‌های اسکرام
    • Lecture4.2
      نگاهی دقیق بر ارزش‌های اسکرام
    • Lecture4.3
      Visualising Scrum Values
    • Lecture4.4
      ۴ راه برای مربیگری با ارزش های اسکرام
  • ایفای موثر نقش اسکرام مستری برای تیم و سازمان 0/13

    • Lecture5.1
      چگونه اسکرام مستر بهتری باشیم
    • Lecture5.2
      ۱۰ نکته لازم برای اسکرام مسترها
    • Lecture5.3
      Agile Coach Toolkit #4: Effective Facilitation
    • Lecture5.4
      Agile Coach Toolkit #5: Active Listening
    • Lecture5.5
      Agile Coach Toolkit #6: Building Consensus
    • Lecture5.6
      از نپرسیدن بترسید
    • Lecture5.7
      عملکرد مربی چابک و بازخوردها
    • Lecture5.8
      چگونه به عنوان یک تیم عملکرد بهتری داشته باشیم
    • Lecture5.9
      سه گانه تحول چابک : چگونه در عمل تحول چابک را انجام دهیم؟
    • Lecture5.10
      اسکرام مستری که فعالانه کاری انجام نمی دهد؟
    • Lecture5.11
      اسکرام مسترها در طول هفته چه کار می‌کنند؟
    • Lecture5.12
      ۳۸ سوال برای استخدام اسکرام مستر
    • Lecture5.13
      اسکرام مستری در چرخه عمر آشپزی
  • رویدادهای اسکرام با بازدهی بالا 0/10

    • Lecture6.1
      چگونه جلسه بک‌لاگ گرومینگ موثر انجام بدهیم؟
    • Lecture6.2
      مدیریت انرژی به جای مدیریت زمان
    • Lecture6.3
      جلسات روزانه موثر در اسکرام
    • Lecture6.4
      ۷ روش برای مقابله با جلسات برنامه ریزی خسته کننده
    • Lecture6.5
      جلسات رترو یا بازنگری موثر
    • Lecture6.6
      جلسات موثرتر: شیوه خاص توییتر
    • Lecture6.7
      برگه تقلب جلسات برنامه ریزی اسپرینت
    • Lecture6.8
      Definition Of done ساده شده
    • Lecture6.9
      آیا باید هر اسپرینت، جلسات رترو را برگزار کنیم؟
    • Lecture6.10
      Agile Retrospective Resource Wiki
  • مصنوعات شفاف و موثر اسکرام 0/6

    • Lecture7.1
      بک‌لاگ های چوبی، اجداد بک‌لاگ های محصول
    • Lecture7.2
      نحوه نوشتن داستان کاربر در عمل
    • Lecture7.3
      مدیریت اثربخش بک لاگ محصول
    • Lecture7.4
      تفاوت User Story و Task چیست؟
    • Lecture7.5
      کتاب : مدیریت محصول چابک
    • Lecture7.6
      چگونه اولویت بندی را متحول کنیم؟
  • داشتن یک تیم اسکرام موثر 0/12

    • Lecture8.1
      با وابستگی‌ها چه کنیم؟
    • Lecture8.2
      با باگ ها چه کنیم؟
    • Lecture8.3
      بام چگونه روش برنامه‌ریزی خود را تغییر داد؟ ریلییز پلن در عمل
    • Lecture8.4
      نحوه برنامه ریزی چابک در شرکتها و قراردادهای غیر چابک
    • Lecture8.5
      واگذاری اختیارات به تیم‌های خودسازمانده
    • Lecture8.6
      چگونه برای تیم‌های چابک استخدام کنیم؟
    • Lecture8.7
      برتری فنی الزام چابکی
    • Lecture8.8
      بدهی فنی و نحوه برخورد با آن
    • Lecture8.9
      DevOps چیست؟ و کاربرد آن کجاست؟
    • Lecture8.10
      فیدبک موثر برای رفتار دیگران
    • Lecture8.11
      تاخیر در تصمیم گیری مانع چابکی
    • Lecture8.12
      تفاوت Continuous delivery و Continuous deployment
  • اسکرام برای تیم‌های گسترده 0/5

    • Lecture9.1
      تجربه سفر چابک در شرکت تحلیلگر امید : داستان واقعی تحول چابک
    • Lecture9.2
      چرا سازمانهای بزرگ چابک نمی شوند؟
    • Lecture9.3
      تیم سازی عملی در سازمان های چابک
    • Lecture9.4
      نکسوس: توسعه نرم افزار مقیاس‌پذیر
    • Lecture9.5
      چارچوب LeSS در عمل
  • مدارک و گواهینامه اسکرام 0/2

    • Lecture10.1
      گواهینامه PSM I
    • Lecture10.2
      همه چیز در مورد مدارک اسکرام
  • کتاب های اسکرام 0/6

    • Lecture11.1
      کتاب راهنمای نکسوس: توسعه نرم افزار مقیاس‌پذیر
    • Lecture11.2
      کتاب کانبان و اسکرام در کنار هم
    • Lecture11.3
      کتابچه نحوه کار اسپاتیفای
    • Lecture11.4
      کتاب مدیریت محصول چابک با اسکرام
    • Lecture11.5
      نسخه دوم کتاب اسکرام و XP ساده شده
    • Lecture11.6
      کتاب Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process

    اسکرام چیست؟

    اگر شما با یک مسئله یا پروژه ای مواجه هستید، که در حین اجرا دائم با تغییرات مختلف برخورد می‌کنید، بعبارتی از اول، آخر کار مشخص نیست و با دیدن خروجی‌ها، مرحله به مرحله مسئله شفاف تر می شود، اسکرام یک گزینه مناسب برای شما می‌تواند باشد.

    در این چند سال تجربه کاری، در صنعت های مختلفی کار کردم، از جمله بانک، بورس، شرکتهای استارتاپی و … . یک الگو تکرار شونده اکثرا در همه این شرکتها بود که یک جنس یا یک طیف خاصی از پروژه معمولا شکست می خورند یا حداقل چالش زیادی داشتند. برای مثال پروژه های IT یا توسعه یک نرم افزار جدید از این دست پروژه بودند.

    یادم هست در یک شرکت بانکی بزرگ و دولتی، قرار بود یک نرم افزار مدیریت املاک و مستقلات تولید شود تا بتوان لیست جامعی از املاک و مستغلات درست کرد با هدف مدیریت بهینه مستغلات بانک و تصمیم گیری درست درخصوص شرایط نگه داری یا واگذاری املاک. مثلا شاید یک بانک بزرگ در یک گوشه از کشور یک ملکی دارد که آن اجاره داده شده است، اما سالها فراموش شده و شاید هم از آن سواستفاده می شود، یا در سالهای اخیر فشار زیادی بر روی بانک ‌ها هست که املاک خود را واگذار کنند، اما کدام ملک باید واگذار شود؟ این باعث شد که نیاز به یک نرم افزار جامع مدیریت املاک حس شود.

    یک پروژه بنام مدیریت جامع املاک در آن بانک معظم تعریف شد و یک تیم نرم افزاری کار را بر روی آن شروع نمود.

    در واقع بنابر مدل آبشاری همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، پیش فرض اصلی تیم بود. این مدل آبشاری دو فاز اساسی دارد: فاز اول، برنامه ریزی شامل : گرد آوری نیازمندی، تحلیل نیازمندی ها و طراحی، که در این فاز ابتدایی ما وارد اجرا نمی شویم و خروجی این فاز بیشتر مستندات و خوراک فاز بعدی است. در فاز بعدی، ما وارد فاز اجرا و نظارت و نهایتا تحول خواهیم شد.

     

    علتی که به این مدل آبشاری گفته می شود این است که، خروجی هر مرحله برای بخش بعدی قطعی هست و همانند یک آبشار که آبی که از بالا به پایین میریزد قابل بازگشت نیست، خروجی نیز قابل برگشت نیست.

    در همین پروژه ذکر شده، کلی دوستان تحلیلگر شروع به جمع آوری نیازمندی ها کردند، برای همین منظور مجبور شدند با دایره مربوطه در بانک جلسات مصاحبه داشته باشند و … . پس از جمع آوری نیازمندی های ، آنها به زبان قابل فهم نیروهای فنی تحلیل و طراحی شده و در قالب سندهای تحلیل-طراحی بدست برنامه نویس ها رسید. (این پروسه شاید ماهها به طول انجامید). در ادامه چندین ماه دیگر نیز ادامه داشت تا پیاده سازی اتفاق بیفتد، بعد از پیاده سازی، تیم تست با استفاده از سندهای تحلیل شروع به تست کرد، و بعد اینکه مطمئن شدند که خروجی پیاده سازی شده با سندهای تحلیل مطابقت دارد، آماده تحویل و استقرار خروجی شدند. نرم افزار نصب شد ولی کسی از آن استفاده نکرد؟ چرا؟ با اینکه این همه زحمت کشده شده بود؟

    خوب موقعی که یک ملک نیاز بود ثبت شود، اطلاعات بین واحدهای مختلف پخش بود، و درواقع یک اپراتور دسترسی به همه آنها نداشت اما برای ثبت و تایید فرم باید همه اطلاعات وارد میشد یا کلی اقلام اطلاعاتی که هیچ کس به آنها دسترسی نداشت یا وارد کردن اطلاعات برای یک ملک خاص خیلی سخت و پیچیده بود و یک کارمند دولتی خیلی حال نداشت این همه اطلاعات را وارد کند، و موارد زیاد دیگری که باعث می شد واحد سفارش دهنده تمایلی به استفاده از خروجی استقرار یافته نداشته باشد زیراکه اعتقاد داشتند این نرم افزار نیاز آنها را برآورده نمی‌کند یا خیلی پیچیده است یا .. پس نیاز بود که کلی تغییرات انجام شود.

    شاید بشود، کاسه و کوزه را بر سر تحلیلگرها شکست که چرا درست تحلیل نکردید؟ چرا برنامه نویس ها پیچیده آن را پیاده سازی کردند؟ یا می شود کاسه کوزه را بر سر مشتری سفارش دهنده شکست که چرا از اول همه چیز را نگفتید؟ ولی همانطور که در اول این نوشته گفتم، یک جنس از پروژه ها هستند که این اتفاق به صورت مکرر در آن اتفاق می افتد. پس احتمالا مشکل جایی دیگری هست.

    پروژه‌ها یا مسئله‌های طیف مشخص و طیف پیچیده با هم فرق دارند

    اکثر پروژه های نرم افزاری در طیف پیچیده دسته بندی می شوند، از این لحاظ که نه سمت مشتری “دقیقا” میدانند چه نیازمندی دارند و معمولا با دیدن خروجی، قطعیت پیدا می‌کنند(آها ما این رو میخواهیم). هم سمت اجرا کننده پروژه، روشهای و ابزارها، طرح ها و … قطعیت ندارند، مثلا شاید از یک دیتابیس برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنیم که در ادامه به این نتیجه برسیم که انتخاب بهتری هم هست. از طرف دیگر، شرایط بازار و رقابت نیز باعث می شود ما در برنامه اجرایی قطعیت کامل نداشته باشیم.

    مدل آبشاری در طیف مسئله های مشخص عالی عمل می‌کند
    مدل آبشاری در مسئله های پیچیده کاربردی نیست و موجب ایجاد محصولات بدردنخور و اتلاف منابع خواهد شد

    ذات مسئله‌های پیچیده

    ما در پروژه ها یا مسئله های پیچیده به چند چیز یقین داریم:

    ۱- چیزی که مشتری درخواست داده یا آنچیزی که ما فکر می‌کنیم که مشتری به این قابلیت یا فیچر نیاز خواهد داشت با آنچیزی که واقعا نیاز دارد، معمولا متفاوت هست.

    ۲- ما قطعا میدانیم که روش اجرایی که از اول برنامه ریزی کردیم، چیزهایی پدید خواهد آمد که نمی دانستیم. پس برنامه اجرایی و روش انجام نیز قطعیت ندارد.

    ۳- موارد ۱ و ۲ باعث می شود که مطمئن شویم، که تغییر در مسئله های پیچیده، امری اجتناب ناپذیر بوده و به جای دوری از آن باید راهی پیدا کنیم که پذیرای آن باشیم.

    خیلی ساده، ما اگر بتوانیم، تغییرات را در گام های نخست پیدا کنیم، پس هزینه تغییرات کم خواهد بود، در نتیجه خواهیم توانست به سهولت آنها را انجام بدهیم. با انجام آنها نیاز اصلی مشتری رفع شده و خواهیم توانست رضایت بالای مشتری را بدست بیاوریم.

    به تفکر “پاسخگویی سریع به تغییرات” چابک یا چابکی گفته می شود.

    اسکرام روشی برای حل مسئله های پیچیده

    اسکرام یک چارچوب چابک است که با آن میتوانیم مسئله های پیچیده را حل نماییم. مسئله پیچیده به مواردی گفته می شود، دانش ما نسبت به مسئله ناقص است و به مرور این دانش پدیدار خواهد شد. مثلا توسعه نرم افزار برای یک بانک، راه اندازی یک استارتاپ، ترافیک، پیش بینی آب و هوا، یا ساختن واکسن کرونا.

    اسکرام با استفاده از یک روش چرخشی افزایشی باعث کاهش ریسک و افزایش میزان پیش بینی پذیری می شود.

    آیا ما “محصول درستی” می سازیم؟
    آیا ما محصول را به “شیوه درستی” میسازیم؟

    منبع 

    Prev یک اسکرام مستر تاثیرگذار
    Next اسکرام چگونه کار می‌کند؟

    Copyright 2016 Coaching WordPress Theme by ThimPress.

    Modal title

    Message modal