اسپرینت
اسپرینت قلب اسکرام است، یک بازهای زمان ثابتِ یکماهه یا کمتر که طی آن، یک فرآورده «تکمیلشده»، قابلاستفاده و بالقوه قابلارائه، ساخته میشود. اسپرینتها در سرتاسر فرآیند توسعه، طولی ثابت دارند. اسپرینت جدید بلافاصله پس از پایان اسپرینت قبلی شروع میشود.
اسپرینتها شامل و دربرگیرنده «برنامهریزی اسپرینت»، «اسکرام روزانه»، کارهای مربوط به توسعه محصول، «بازبینی اسپرینت» و «بازاندیشی اسپرینت» هستند.
در طول اسپرینت:
- تغییراتی که بر روی هدف اسپرینت تأثیرگذار باشند، اعمال نمیشوند؛
- اهدافِ کیفی کاهش نمییابند؛
- بر اساس یادگیریهای بیشتر امکان دارد دوباره دامنه اسپرینت توسط تیم توسعه و مالک محصول موردبحث قرار گیرد و واضحتر شود؛
هر اسپرینت ممکن است یک پروژه با افقی حداکثر یکماهه، در نظر گرفته شود. همانند همه پروژهها، اسپرینتها نیز برای انجام دادن کاری مورداستفاده قرار میگیرند. هر اسپرینت شامل یک هدف ازآنچه که باید ساخته شود، یک طرح به همراه برنامهای انعطافپذیر که راهنمای چگونگی ساخت آن طرح خواهد بود، مجموعهای از کارها و فرآورده محصول نهایی است.
طول اسپرینتها محدود به یک ماه تقویمی شده است. وقتی افق یک اسپرینت خیلی طولانی باشد ممکن است تعریف آنچه در حال ساختهشدن است دستخوش تغییر شود، پیچیدگی ممکن است زیاد شده و ریسک ممکن است افزایش یابد. اسپرینتها از طریق تحقق بازرسی و سازگار سازی فرآیند نسبت به هدف اسپرینت، دستکم یکبار در هرماه تقویمی، پیشبینی پذیری آینده را میسر میسازند. اسپرینتها هزینه ریسک را نیز به یک ماه تقویمی محدود میکنند.
لغو یک اسپرینت
یک اسپرینت میتواند قبل از سررسیدش لغو شود. فقط مالک محصول اجازه لغو اسپرینت را دارد، اگرچه ممکن است این کار را تحت تأثیر ذینفعان، تیم توسعه و یا اسکراممستر انجام دهد.
یک اسپرینت زمانی که هدف آن غیرقابل استفاده، منسوخ و یا فاقد ارزش شود، لغو . این اتفاق زمانی که شرکت تغییر مسیر میدهد یا شرایط فنّاوری یا بازار تغییر میکند، محتمل است. بهطورکلی درصورتیکه تصور شود ادامه اسپرینت با توجه به شرایط موجود توجیهپذیر نیست باید لغو شود. ولی با توجه به طول کوتاه اسپرینتها بهندرت لغوشان معقول به نظر میرسد.
زمانی که یک اسپرینت لغو میشود، هر یک از اقلام بکلاگ محصول که «تکمیلشده» باشد مورد بازبینی قرار میگیرند. اگر بخشی از کار بالقوه قابلارائه باشد، مالک محصول معمولاً آن را قبول میکند. همه اقلام ناتمام دوباره برآورد شده و به بکلاگ محصول بازگردانده میشوند. کار انجامشده بر روی آنها بهسرعت ارزش خود را از دست میدهد و باید دوباره برآورد شوند.
لغو اسپرینتها باعث تحلیل رفتن منابع میشود، زیرا همه باید دوباره برای شروع و برنامهریزی اسپرینتی دیگر دورهم جمع شوند. لغو اسپرینتها اغلب باعث آسیب دیدن تیمهای اسکرام شده و بسیار غیرمعمول است.