بازبینی اسپرینت
بازبینی اسپرینت در انتهای اسپرینت و بهمنظور بررسی فرآورده و در صورت نیاز تصحیح و تعدیل بکلاگ محصول برگزار میشود. طی بازبینی اسپرینت، ذینفعان و تیم اسکرام بر روی کاری که طی اسپرینت انجامشده است، تعامل میکنند. بر این اساس و نیز تغییرات بکلاگ محصول در طول اسپرینت، حاضران در جلسه بر روی مواردی که در صورت تکمیل میتوانند ارزشآفرین باشند، به تعامل میپردازند. اینیک جلسه غیررسمی است، نه جلسه وضعیت سنجی و هدف از ارائه و نمایش فرآورده در آن، دریافت بازخورد و برانگیختن تعامل است.
بازبینی یک جلسه به طول حداکثر چهار ساعت برای اسپرینتهای یکماهه است. برای اسپرینتهای کوتاهتر معمولاً از زمان کمتری استفاده میشود. اسکراممستر باید مطمئن شود که این جلسه برگزارشده و همه لزوم آن را درک کردهاند. اسکراممستر به همه شرکتکنندگان آموزش میدهد تا جلسه را در محدوده زمان ثابت نگهدارند.
بازبینی اسپرینت شامل عناصر زیر است:
- شرکتکنندگان ازجمله تیم اسکرام و همه ذینفعان کلیدی توسط مالک محصول دعوت میشوند.
- مالک محصول به همه توضیح میدهد که چه مواردی «تکمیلشده» و چه مواردی «تکمیلنشده»اند.
- تیم توسعه در خصوص مواردی که در طول اسپرینت خوب پیش رفته است، مشکلات پیشآمده و چگونگی حل آنها توضیح میدهد.
- تیم توسعه کارهایی که «تکمیلشده»اند را نمایش داده و به سؤالات مربوط به فرآورده پاسخ میدهد.
- مالک محصول بکلاگ محصول را به همانگونه که هست موردبحث قرار میدهد. او بهاحتمالزیاد و درصورتیکه نیاز بداند، تاریخ تحویل را بر اساس پیشرفت صورت گرفته تا به امروز، اعلام میکند.
- کل گروه بر روی آنچه در ادامه انجام خواهند داد بحث و گفتگو میکنند، بنابراین بازبینی اسپرینت ورودی ارزشمندی را برای جلسه برنامهریزی اسپرینت بعدی مهیا خواهد کرد.
- بازبینی تغییرات به وجود آمده در کاربری بالقوه محصول یا بازار هدف برای تشخیصکاری که در ادامه باید انجام شود حائز اهمیت است.
- برنامه زمانبندی کارها، بودجه، ظرفیتهای بالقوه و بازار که برای نسخههای بعدی محصول پیشبینیشده بود، موردبررسی قرار میگیرد.
نتیجه بازبینی اسپرینت، بکلاگ محصول اصلاحشدهای است که اقلامی که احتمالاً در اسپرینت بعدی انجام میشوند، در آن تعریفشده است. بکلاگ محصول بهمنظور دستیابی به فرصتهای جدید ممکن است مورد تصحیح و تنظیم سرتاسری قرار گیرد.