برنامه ریزی اسپرینت
کاری که باید در طول یک اسپرینت انجام شود در جلسه برنامهریزی اسپرینت، برنامهریزی میشود. این برنامهریزی از طریق تعامل و همکاری مابین تمام اعضای تیم اسکرام صورت میگیرد.
برنامهریزی اسپرینت یک جلسه زمان ثابت به طول حداکثر هشت ساعت برای یک اسپرینت یکماهه است. برای اسپرینتهای کوتاهتر، طبیعتاً زمان کمتری در نظر گرفته میشود. اسکراممستر باید مطمئن شود که این جلسه برگزارشده و همه مقصود از آن را درک کردهاند. اسکراممستر به تیم اسکرام آموزش میدهد تا جلسه را در محدوده زمان ثابت نگهدارند.
جلسه برنامهریزی اسپرینت جوابگوی موارد زیر است:
- چه چیزی در قالب فرآورده اسپرینتِ پیش رو، قابلارائه است؟
- چه نوع کاری برای دستیابی به فرآورده موردنظر، نیاز است؟
موضوع اول: چه چیزی در این اسپرینت میتواند تکمیل شود؟
تیم توسعه سعی میکند قابلیتهایی که میتواند در طول اسپرینت انجام دهد را پیشبینی کند. هدف عینی که اسپرینت باید به آن دست یابد و اقلامی از بکلاگ محصول که در صورت تکمیل شدن، هدف اسپرینت را محقق میسازند توسط مالک محصول به بحث گذاشته میشود. کل تیم اسکرام برای درک کار اسپرینت باهم همکاری میکنند.
بکلاگ محصول، آخرین فرآورده محصول، ظرفیت محاسبهشده تیم توسعه در طول اسپرینت و عملکرد گذشته تیم توسعه، ورودیهای این جلسه هستند. تعداد اقلام انتخابشده از بکلاگ محصول برای اسپرینت منحصراً به تیم توسعه بستگی دارد. تنها تیم توسعه میتواند ارزیابی کند که چهکاری را در طول اسپرینت میتواند انجام دهد.
تیم اسکرام طی برنامهریزی اسپرینت هدفی را نیز برای اسپرینت میسازد. هدف اسپرینت مقصودی عینی و قابلدسترس است که در طول اسپرینت از طریق پیادهسازی بکلاگ محصول تحقق میابد، همچنین راهنمایی برای تیم توسعه مهیا میکند که چرا در حال تولید آن فرآورده هستند.
موضوع دوم: چگونه کار انتخابشده، انجام میشود؟
با تعیین هدف اسپرینت و انتخاب اقلام بکلاگ محصول برای اسپرینت، تیم توسعه در مورد نحوه ساخت و تبدیل این قابلیتها به یک فرآورده قابلارائه تصمیمگیری میکند. اقلام بکلاگ محصول انتخابشده برای این اسپرینت به همراه برنامهای برای ارائه آنها، بکلاگ اسپرینت نامیده میشود.
تیم توسعه معمولاً با طراحی سامانه و کاری که برای تبدیل بکلاگ محصول به یک فرآوردۀ کار کننده از محصول لازم است، کار را آغاز میکند. کارها ممکن است در اندازهها و برآوردهای مختلفی باشند. بههرحال، در جلسه برنامهریزی اسپرینت کارها فقط تا جایی برنامهریزی میشوند که تیم توسعه پیشبینی میکند که میتواند آنها را در اسپرینت جاری انجام دهد. در انتهای جلسه، کارهایی که توسط تیم توسعه برای روزهای ابتدایی اسپرینت برنامهریزیشدهاند، به واحدهای اغلب یکروزه یا کوچکتر تجزیه میشوند. تیم توسعه به شکل خودسازمانده کارهای موجود در بکلاگ اسپرینت را متقبل میشود؛ چه آنهایی که در برنامهریزی اسپرینت مشخص شدند و چه آنهایی که برحسب نیاز در طول اسپرینت نمایان میشوند.
مالک محصول میتواند در تشریح اقلام انتخابشده از بکلاگ محصول و سبک و سنگین کردنها به تیم توسعه کمک کند. درصورتیکه تیم توسعه تشخیص دهد که قلم انتخابشده از بکلاگ محصول کاری بیشتر یا کمتر از حد انتظار میطلبد، ممکن است دوباره با مالک محصول بر سر آنها مذاکره کند. ممکن است افراد دیگری برای ارائه مشاورۀ فنی یا رایزنی در خصوص حوزهای خاص توسط تیم توسعه دعوت شوند.
در انتهای برنامهریزی اسپرینت، تیم توسعه باید قادر به ارائه توضیح به مالک محصول و اسکراممستر باشد که چگونه بهعنوان تیم خودسازمانده میخواهد هدف اسپرینت را تکمیل و فرآورده پیشبینیشده را بسازد.
هدف اسپرینت
هدف اسپرینت مجموعه مقاصد عینی و قابلدسترسی است که میتواند از طریق پیادهسازی بکلاگ محصول در طول اسپرینت محقق شود. این هدف همچنین راهنمایی برای تیم توسعه مهیا میکند که چرا در حال تولید فرآورده هستند. هدفگذاری اسپرینت طی جلسه برنامهریزی صورت میگیرد. هدف اسپرینت به تیم توسعه در مورد قابلیتهایی که در طول اسپرینت پیادهسازی میشوند کمی انعطاف میدهد. اقلام انتخابشده از بکلاگ محصول در کنار هم یک عملکرد واحد و منسجم را نوید میدهند که میتواند همان هدف اسپرینت باشد. هر موضوع واحد و معنیدار دیگری که بجای افتراق اعضای تیم توسعه منجر به همکاری و همافزایی جمعی آنها شود، میتواند هدف اسپرینت باشد.
تیم توسعه در حین کار هدف را در ذهن خود نگه میدارد. آنها برای نیل به هدف اسپرینت قابلیتها و فنّاوریها را پیادهسازی میکنند. اگر کار با آن چیزی که تیم توسعه انتظار داشت متفاوت شد، میتوانند در طول اسپرینت با مالک محصول در مورد دامنه بکلاگ اسپرینت مذاکره کنند.