شفافیت مصنوعات و تعریف تکمیل شد
اسکرام بر شفافیت تکیه و تأکید دارد. تصمیماتی که ارزشآفریناند و مخاطرات را کنترل میکنند بر مبنای مشاهده و درک وضعیت مصنوعات اتخاذ میشوند. به همان اندازه که شفافیت کامل است، این تصمیمات پایه و اساس دارند. به همان اندازه که شفافیتِ مصنوعات ناقص و معیوب باشد، این تصمیمات نیز میتوانند شکننده بوده، سطح ارزش ممکن است کاهشیافته و مخاطرات افزایش یابد.
اسکراممستر باید بهمنظور حصول اطمینان از شفاف بودن مصنوعات با مالک محصول، تیم توسعه و دیگر گروههای درگیر تعامل و همکاری داشته باشد. شیوههایی برای مقابله با کمبود شفافیت وجود دارد؛ اسکراممستر باید به همه کمک کند که مناسبترین شیوه را در صورت عدم وجود شفافیت کامل اعمال کنند. یک اسکراممستر میتواند با بازرسی مصنوعات، استفاده از الگوهای حسی، توجه کافی به گفتوگوها و مقایسه وقایع با نتایج مورد انتظار، هرگونه نقص در شفافیت را شناسایی کند.
وظیفه اسکراممستر کار با تیم اسکرام و سازمان در جهت افزایش سطح شفافیت مصنوعات است. این کار معمولاً شامل یادگیری، متقاعدسازی و تغییر میشود. شفافیت یکشبه اتفاق نمیافتد بلکه مسیری است که باید پیموده شود.
تعریف «تکمیلشده»
هنگامیکه یکقلم از بکلاگ محصول یا یک فرآورده، «تکمیلشده» توصیف میشود همه باید بدانند که منظور از «تکمیلشده» چیست. گرچه این تعریف ممکن است به ازای هر تیم اسکرام تفاوت قابلتوجهی داشته باشد، ولی اعضا بهمنظور تضمین شفافیت باید درک مشترکی از کاری که تکمیلشده تلقی میشود، داشته باشند. این تعریفِ «تکمیلشده»ی تیم اسکرام است و برای تشخیص اینکه چه زمانی کار بر روی فرآورده محصول کامل است، مورداستفاده قرار میگیرد.
چنین تعریفی میتواند برای تیم توسعه جهت تشخیص اینکه چه تعداد از اقلام بکلاگ محصول را میتواند در طی برنامهریزی اسپرینت انتخاب کند، راه گشا باشد. مقصود نهایی هر اسپرینت، ارائه فرآوردههایی بالقوه قابلعرضه است که با تعریف «تکمیلشده»ی جاری تیم اسکرام مطابقت داشته باشند.
تیم توسعه، فرآوردهای از قابلیتهای محصول را در هر اسپرینت ارائه میکند. این فرآورده قابلاستفاده است پس یک مالک محصول ممکن است تصمیم به انتشار بیدرنگ آن بگیرد. اگر تعریف «تکمیلشده»ی یک فرآورده، بخشی از اصول، استانداردها و یا دستور عملهای سازمان توسعه باشد، تمامی تیمهای اسکرام موظفاند از آن بهعنوان یک حداقل پیروی کنند.
اگر مشخصات یک فرآوردهی «تکمیلشده»، در عرف و استانداردهای سازمان توسعه موجود نباشد، تیم توسعهی تیم اسکرام باید یک تعریف «تکمیلشده»ی مناسب برای محصول تعیین کند. اگر تیمهای اسکرام متعددی بر روی انتشار سامانه یا محصول موردنظر کار میکنند، تیمهای توسعهی همه تیمهای اسکرام باید باهم تعریف «تکمیلشده» را تدوین کنند.
هر فرآورده، ضمیمه و مکملی است بر فرآوردههای قبلی که جهت اطمینان از عملکرد هماهنگشان، بهصورت جامع آزمایش میشوند.
انتظار میرود همینطور که تیمهای اسکرام بالغ میشوند، تعاریف «تکمیلشده»ی آنها نیز در جهت الحاق ضوابط و معیارهای دقیقتر برای دستیابی به کیفیتی بالاتر، رشد کند. هر تعریف جدیدی در حین استفاده، ممکن است کاری را آشکار کند که لازم است در فراوردههای «تکمیلشده»ی پیشین نیز انجام گیرد. هر محصول یا سامانهای باید یک تعریف از «تکمیلشده» که استانداردی برای کارهای انجام پذیرفته بر روی آن است، داشته باشد.