مالک محصول
مالک محصول، مسئول به حداکثر رساندن ارزش محصولی است که از کار تیم توسعه حاصل میشود. اینکه این کار چگونه انجام میپذیرد ممکن است به طور وسیعی در بین سازمانها، تیمهای اسکرام و افراد، متفاوت باشد. مالک محصول تنها فرد مسئول برای مدیریت بک لاگ محصول است.
مدیریت بک لاگ محصول محصول شامل موارد زیر میشود:
- شرح و توصیف افلام بک لاگ محصول به صورت شفاف؛
- رتبه بندی افلام موجود در بک لاگ محصول به منظور دستیابی بهتر به اهداف و مأموریتها؛
- بهینه سازی ارزش کارهایی که تیم توسعه انجام میدهد؛
- حصول اطمینان از اینکه بک لاگ محصول برای همه شفاف، واضح و قابل مشاهده بوده و کاری که تیم اسکرام در قدمهای بعدی انجام خواهد داد را به خوبی نمایش میدهد؛ و،
- حصول اطمینان از اینکه تیم توسعه به درکی کافی و لازم از اقلام درون بک لاگ محصول رسیده است؛
موارد بالا را ممکن است مالک محصول خودش انجام دهد یا تیم توسعه اقدام به انجام آنها کند. در هر صورت مالک محصول همچنان مسئول و پاسخگو باقی میماند. مالک محصول تنها یک نفر است و نه یک کمیته. مالک محصول ممکن است بیان کننده درخواست های یک کمیته در قالب بک لاگ محصول باشد، ولی کسانی که مایل به تغییر اولویتِ اقلام بک لاگ محصول هستند باید مالک محصول را مخاطب خود قرار دهند.
برای موفقیت مالک محصول، کل سازمان باید به تصمیمات او احترام بگذارد. تصمیمات مالک محصول در قالبِ محتوا و رتبه بندی بک لاگ محصول عینیت پیدا میکند. هیچکس نمیتواند تیم توسعه را مجبور به کار بر روی یک سری نیازمندی دیگر کند.