مسیر وتحول چابک را با مدل اجایل فلوئنسی ترسیم کنید...

طراحی شده توسط متخصصان چابک پیشرو جهانی

مدل اجایل فلوئنسی مسیر یک تیم و شرکت را توصیف می کند که چگونه قرار است در مسیر چابک شدن و تحول به صورت گام به گام حرکت کند و چگونه چابکی خود را اندازه گرفته و آن را ارزیابی کند و البته بتوانید از این مدل علاوه بر ترسیم یک مسیر برای تیمها، یک همسویی با مدیریت و تضمین پشتیبانی سازمانی برای بهبود استفاده کنید. 

مربی شما در این دوره آموزشی

از اولین تجربه پیاده سازی متدهای چابک من، بیش از ده سال می گذرد. در این چند سال با تیم‌ها در حوزه‌های متفاوت کار کردم، بانک، بورس، تجارت الکترونیک، نرم افزارهای سازمانی، استارتاپ های متفاوت و … . یکی از موانع اصلی که به طور واضح سد راه چابکی بوده، عدم سرمایه گذاری مناسب برای رسیدن به چابکی مورد انتظار است. خیلی از شرکت‌ها بزرگترین سرمایه گذاری که انجام می‌دهند برگزاری یک یا چند دوره آموزشی یا خیلی بیشتر، اضافه کردن یک مشاور-مربی برای مدت محدود است. اما سرمایه گذاری لازم معمولا چیز دیگری است، مثلا تغییر رفتار مدیران، تغییر ساختار سازمانی، زمان دادن به تیم‌ها برای ارتقا فنی یا تفویض اختیار به افراد و … .

سرمایه گذاری نادرست یا ناکافی باعث نتیجه نگرفتن از متدهای چابک خواهد شد و شاید در نتیجه باعث بدبینی به این متدها و در کل هر نوع تغییر سازمانی شود. اولین بار در همایشی عنوان اجایل فلوئنسی را از آقای مارتین فاوولر شنیدم و از دو سال پیش  سعی کردم در شرکتهایی که با آنها هستم آن را بعنوان نقشه راه چابکی استفاده کنم و امروز نیز بعنوان تسهیل گر رسمی این مدل، با چندین شرکت در خصوص اجرایی سازی این مدل همکاری داشتم.

مدل اجایل فلوئنسی به عنوان یک نقشه راه چابکی می‌تواند برای شرکتهایی که در مسیر توسعه چابک قرار گرفته‌اند، بسیار سودمند باشد. این مدل چند کاربرد مهم دارد. اول، چه سطحی از چابکی برای شرکت یا تیم ما لازم است،؟ دوم، ما الان دقیقا کجای این مسیر هستیم؟ سوم، برای رسیدن به آن سطح مورد نظر، چه سرمایه گذاری باید انجام بدهیم که واقعا به آن برسیم؟

بر اساس تجربه این چند مدت، بخاطر سادگی و کاربردی بودن، این مدل می‌تواند ما را چند گام به سمت چابکی نتیجه محور پیش ببرد، چابکی که برآیند ملموسی برای کسب و کار، شرکت، مشتریان و کارکنان خواهد داشت. ترجمه این کتابچه هم، برای کمک به تیم های ایرانی است که بتوانند در استفاده از متدها و تفکر چابک بهتر عمل کرده و صرفا درگیر پیاده سازی چارچوب‌ها نشوند.

اسد صفری

تجربیات نشان می‌دهد که بر اساس یادگیری انجام‌شده، تیم‌های چابک از چهار ناحیه مختلف گذر می‌کنند که هر ناحیه شامل منافع خاصی است.

۱. Focusing: تیم‌ها ارزش کسب‌وکاری تولید می‌کنند.

۲. Delivering: تیم‌ها بر اساس آهنگ و ریتم بازار، ارزش تولیدشده را تحویل می‌دهند.

۳. Optimizing: تیم‌ها بازار خود را رهبری می‌کنند.

۴. Strengthening: تیم‌ها موجب تقویت و قوی‌تر شدن سازمان خود می‌شوند.

هر یک از این نواحی معرفی شده، به یک سری مهارت‌های چابک وابسته است. اگر بخواهیم مهارت را تعریف کنیم، باید اینطور بیان کرد که، “مهارت” یک رفتار قابل مشاهده است یعنی به صورت ملموس بتوان آن را دید. در مدل اجایل فلوئنسی ما بیشتر علاقه‌مند به مهارت‌های روان یا فلوئنت هستیم: مهارت فلوئنت به مهارتی گفته می‌شود که شما عادت دارید همیشه حتی زمانی که تحت‌فشار هستید آن را به نمایش بگذارید. 

زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که یک تیم در یک ناحیه (نه یک مهارت بلکه کل ناحیه) فلوئنت شده است که تیم بتواند علاوه بر مهارت‌های ناحیه قبلی، در همه مهارت‌های آن ناحیه فلوئنت شده باشد، هر چند تیم‌ها می‌توانند بدون هیچ ترتیب خاصی شروع به تمرین مهارت از نواحی مختلف فلوئنسی نمایند، اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که بیشتر تیم‌ها تمایل دارند بر اساس یک ترتیب پیش‌بینی‌شده این مهارت‌ها را کسب و در آنها فلوئنت شوند.

انتخاب ناحیه مناسب

دست‌یابی به هر ناحیه فلوئنسی، منافع جدید و خاصی برای سازمان ایجاد خواهد کرد، اما نگاه صرف به منافع، باعث ایجاد این  ذهنیت می‌شود که ما با یک مدل بلوغ سروکار داریم. معمولاً در یک مدل بلوغ، هدف ما رسیدن به بیشترین سطح بلوغ است؛ اما این تصور درستی در مورد مدل اجایل فلوئنسی نیست. برعکس مدل‌های بلوغ که در آن‌ها همیشه بیشتر بهتر است، مدل فلوئنسی مجموعه‌ای از انتخاب‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد که هر ناحیه به‌تنهایی یک انتخاب کامل و بالغ بوده و هر کدام دربردارنده ارزش مشخصی است.

مدل فلوئنسی را همانند مسافرت با اتوبوس فرض کنید. زمانی که سوار اتوبوس می‌شوید شما یک بلیط برای رسیدن به یک مقصد خاص را خریده‌اید. ناحیه دورتر همانند مقاصد دورتر لزوماً به معنای با ارزش‌تر بودن نیست و فقط هزینه بیشتری نیاز دارد و این‌که زمان بیشتری نیز طول خواهد کشید تا به آن برسید. شاید شما یک بلیط اتوبوس برای رفتن به حومه شهر بگیرید تا به یک فروشگاه بزرگ سر بزنید و شاید یک بلیط اتوبوس به مقصد مرکز شهر گرفته باشید تا بتوانید یک تئاتر تماشا کنید، اما هیچ‌کدام آن‌ها بهتر نیستند و این بیشتر بستگی دارد که شما در آن روز به چه چیزی نیاز دارید.

آیا واقعا این مدل کار می‌کند؟ 

نمونه واقعی از استفاده از این مدل در تحول یک شرکت بورسی را می توانید در این لینک مطالعه کنید. 

سرفصل این دوره آموزشی

  • مبانی تحول چابک و آنچه باید قبل از شروع هر اقدام تحول و تغییری باید بدانیم؟ (الفبای تحول چابک) 
  • آشنایی با مدل اجایل فلوئنسی 
  • چگونگی با مدیران یا ذینفعان این مدل را مطرح کنیم؟ (هماهنگ سازی مدیران برای پشتیبانی از تحول) 
  • چگونه یک جلسه معرفی و دیاگ با تیم انجام بدهیم؟  (چگونه چابکی را اندازه بگیریم) 
  • نحوه دیاگ زدن تیم ها و اندازه گیری و ایجاد گزارش میزان چابکی (گزارش چابکی)
  • مربیگری تیم ها با مدل اجایل فلوئنسی (بهبود مستمر به سمت چابکی) 
  • ارتباط مدل اجایل فلوئنسی با فضای اسکرام و کانبان 

این دوره آموزشی مناسب چه کسانی است؟

  • مربی ها چابک 
  • اسکرام مسترها 
  • مدیران شرکتها یا دپارتمانهای نرم افزاری که بدنبال چابک سازی هستند
  • مدیران محصول که بدنبال ایجاد تغییر در فرآیند های توسعه محصول هستند

زمان و مدت دوره:

دوره به صورت مجازی در چهار جلسه برگزار خواهد شد، (دو جلسه ۲ ساعته و دو جلسه ۳ ساعته )

۱۰، ۱۱، ۱۷، ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳

دو جلسه ساعت : ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ 

دو جلسه ساعت : ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

هزینه دوره:

در صورت ثبت نام زودهنگام، ۴٫۵۵۰٫۰۰۰ تومان تا ۲۶ اردیبهشت ماه و بعد آن ۴٫۹۵۰٫۰۰۰ تومان

توجه نمایید که ۱۵ نفر اول ثبت نام کننده، امکان حضور را خواهند داشت.

چنانچه علاقمند هستید ثبت نام کنید از طریق این لینک اقدام به پرداخت نمایید 

سوالات متداول

وسایل همراه و مورد نیاز در این رویداد چیست؟ 

کامپیوتر مجهز به اینترنت، دوربین و صدا (بخاطر تعاملی بودن برنامه، نیاز به حداقل صدای شما خواهیم داشت)

 آیا این برنامه بعدا دوباره اجرا خواهد شد؟ 

بخاطر پیشرفته بودن این دوره، تعداد برگزاری کم خواهد بود، به احتمال زیاد سه تا شش ماه یکبار این برنامه اجرا خواهد شد

 آیا این برنامه حضوری هست؟

 این ورکشاپ آموزشی به صورت آنلاین و از طریق برنامه زوم اجرا خواهد شد. 

اگر یکی از روزهای دوره را از دست بدهم؟ در صورت امکان، به صورت خلاصه، جلسه مربوطه با شخص مورد نظر مرور خواهد شد.

اگر اتفاق پیش بینی نشده افتاد که امکان برگزاری دوره در روز مورد نظر نبود چه می شود؟ ماهیت چابک ما اجازه خواهد داد به صورت توافق جمعی، برنامه اجرایی را با واقعیت، تطبیق بدهیم.

شرایط انصراف و عودت هزینه

  • چنانچه دانش‌پژوه به هر دلیلی ۱۰ روز و یا زودتر از زمان برگزاری رویداد، درخواست انصراف از دوره خود را بصورت مکتوب به مرکز آموزش اعلام نماید، هزینه پرداخت شده پس از کسر ۳% کارمزد سایت ایونتباکس به ایشان عودت داده خواهد شد.
  • چنانچه دانش‌پژوه به هر دلیلی تا ۳ روز پیش از زمان برگزاری رویداد درخواست انصراف از دوره خود را بصورت مکتوب به مرکز آموزش اعلام نماید، هزینه پرداخت شده پس از کسر ۳۰% شهریه دوره عودت داده خواهد شد.
  • چنانچه دانش‌پژوه به هر دلیلی دیرتر از ۳ روز پیش از زمان برگزاری رویداد درخواست انصراف نموده و یا بدون اطلاع قبلی در دوره حاضر نشود، شامل هرگونه عودت وجه نبوده و دانش‌پژوه حق هرگونه ادعایی در این رابطه را نخواهد داشت

نمونه گواهی حضور در ورکشاپ تحول چابک با مدل اجایل فلوئنسی

 

قوانین دوره های حضوری و آنلاین :

  • دانشجویان در کلاس های آنلاین میباست با نام و نام خانوادگی حقیقی خود در ورکشاپ حضور داشته باشند.
  • تصویر برداری و ضبط (به هر طریقی) از ورکشاپ های آنلاین و ضبط صداها در ورکشاپ های حضوری  مجاز نیست و از نظر اخلاقی مشکل دارد.
  • ورکشاپ ها به دلایل مسایل پیش بینی نشده امکان کنسل شدن یا تغییر تاریخ دارند و ما در صورت کنسلی یا تغییر تاریخ تا ۱ هفته قبل از تاریخ مشخص شده در سایت به همه دوستان اعلام خواهد شد .
  • در کلاس های آنلاین و حضوری یادگیری ۱۰۰٪ بر مبنای حضور مداوم در کلاس است و یادگیری بعد از کلاس با هیچ منابعی ممکن نیست و هر مبنعی در اختیارتان قرار میگیرد صرفا برای یادگیری بیشتر و مطالعه بیشتر است .