یه ذره دیگه
زمانی که مدرسه می رفتیم و صبح زود برای کسب علم از خواب ناز بیدارمون می کردن همیشه از دیالوگ های مشهور “فقط ۵ دقیقه دیگه یا یه ذره دیگه یا …” استفاده می کردیم ، حالا در صنعت توسعه نرم افزار هم بعضا مدیران یا ارایه دهندگان محصولات با چنین مشکلی مواجه می شوند و آنها هم احتمالا به مشتری می گویند “حالا این مورد رو هم اضافه کنیم یا حالا این رو هم درست کنیم و…” .
در توسعه محصولات بخصوص از نوع نرم افزاری همیشه قابلیت ها و یا ویژگی ها در محصول وجود دارند که امکان ندارد به صورت کامل برای نسخه اول تمام شوند. ولی مسئله اصلی این است که شما باید روی شن ها خطی بکشید و چیزی تحویل کاربران خود بدهید زیرا به زودی و بعدا بهتر همان خط را تحویل خواهید داد.
“استفاده” مانند اکسیژن برای ایده ها می باشد. در حقیقت شما نخواهید دانست که یک قابلیت و امکان ضروری می باشد تا زمانی که ضرورت آن ثابت شود و چه زمانی بهتر از استفاده کاربران.
و این اساس تفکر چابک یا اجایل می باشد که به جای صرف وقت برای توسعه امکانات و قابلیت های بلااستفاده باید با صدای مشتری بر ضروریت ها تمرکز داشته باشیم.
یاشیاسیز