قدردانی خوب بد زشت
تقریبا همه ما علاقه به دیده شدن داریم، دوستم داریم توسط دیگران تایید بشویم، شاید بارزترین نمود آن لایک های شبکه اجتماعی باشند، وقتی یک پست در اینستاگرام به اشتراک میگذاریم، چندین بار در روز چک میکنیم چند تا لایک خورده است، چه کسی آن را لایک کرده و …
این در مورد محیطهای کاری نیز صادق هست، یکی از گلایه های افراد دیده نشدن آنها هست، کار من دیده نمیشود و … البته صحبت در مورد دیده شدن و لزوم قدردانی به نظرم کار بیهوده ای هست و همه در مورد لزوم آن مطلع هستیم، قصد من در مورد نحوه بد انجام دادن آن بود.
برای توضیح بهتر فکر بازگویی یک داستان بد نباشد.
از مدیرعامل شرکت خواستیم از یکی از بچههای یکی از گروهها بخاطر دقت بالا در برنامه نویسی قدردانی کند، او هم فرد مورد نظر را به اتاقش دعوت کرد و این کار را انجام داد، طرف مقابل بسیار از این رویداد خوشحال شد و ما فکر کردیم کار بسیار مفیدی انجام دادیم، بعد چند وقت در یک اتفاقی بین او اون فرد و یکی از اعضای تیم بحثی و درگیری در گرفت و جمله جالبی بین آنها ردوبدل شد، شما اصلا قدر من رو نمیدونید من رو مدیرعامل صدا کرد و گفت تو چه برنامهنویس خفنی هستی واقعا براتون متاسفم …
خوب، نتیجه بگیریم که از افراد بی جنبه تعریف نکنیم؟ نه منظورم این نبود، همه ما نیاز به قدردانی داریم، نیاز به دیده شدن داریم ولی اگر این روال درست اتفاق نیفتد بیشتر باعث دردسر خواهد شد، فکر کنم همه ما در مورد بچهها هم این رو دیدیم که پدر مادر آنقدر از بچهها تعریف کرده است که بچهها لوس شدهاند.
اولین نکته این است که واقعا من کارم روانشناسی نیست و نمیتوانم دقیقا و قطعا در مورد این پدیده نظر بدهم، چون آدمها با عزت نفس بالا با آدمها با عزت نفس پایین مسلما متفاوت خواهند بود.
اما یک مورد را به تجربه دیدم، در قدردانی از این جمله ها پرهیز کنید،
تو خفن ترین برنامهنویسی هستی که دیدیم.
تو همیشه کارت درست هست
هیشکی در تیم مثل تو نیست
نکته مهم در قدردانی اینکه، ۱- آن را مشخص و بابت یک کار معلوم باشد، ۲- فرای نتیجه آن را به تلاش ربط بدهیم، یعنی تلاش افراد برای ما مهمتر است، اینگونه افراد تازه کار نیز دیده خواهند شد ۳- استفاده کردن از کلماتی مثل “همیشه” معمولا نتیجه خوبی نخواهند داشت.
مثلا، من کدها رو چک کردم به نظرم کدهای فلان بخش از نظر کد نویسی تمیز بودند، اینکه شما به همراه تیم بر روی روال بررسی کدها و کدنویسی تمیز وقت میگذارید جای تشکر و قدردانی دارد.
در همین رابطه تجربه شما چه بوده است؟ به نظر شما بهترین روش برای قدردانی از افراد چیست؟
چابک و موفق باشید
اسد صفری
برچسب:انگیزش, پاداش, تیم سازی, سازمان چابک, کارتیمی
8 نظر
سلام
لطفا درصورت امکان نحوه ارتباط و تماس با جناب صفری رو بفرمایید
ممنونم
سلام
آدرس ایمیل
[email protected]
شماره تماس : ۰۹۱۴۹۱۲۰۹۱۴
سلام
لطفا درصورت امکان نحوه ارتباط و تماس با جناب صفری رو بفرمایید
ممنونم
سلام
آدرس ایمیل
[email protected]
شماره تماس : ۰۹۱۴۹۱۲۰۹۱۴
چقدر دیدگاه و قلمتون خوب هستش
چقدر دیدگاه و قلمتون خوب هستش
سلام
عالی بود
سلام
عالی بود