همزمان با ۲۵ سالگی اسکرام، دو نفر مبدع اسکرام یعنی جف سادرلند و کن شوئبر تصمیم گرفتند که تغییراتی در راهنمای اسکرام (تعریف اصلی اسکرام) داشته باشند و نسخه ۲۰۲۰ این راهنما را منتشر کنند.

انجمن چابک ایران نیز به رسم همراهی با موسسه Scrum.org و در همراهی دوستان عزیز انجمن چابک ایران تصمیم گرفتند، دوباره نسخه جدید را به فارسی همزمان با رونمایی جهانی، آماده در خدمت دوستان جامعه چابک ایرانی قرار دهیم.

تغییرات مهم از نسخه ۲۰۱۷ به نسخه ۲۰۲۰:

۱- تجویزات حتی کم تر

در گذشت چند سال، راهنمای اسکرام مقداری به سمت تجویزتر شدن میل کرده بود. نسخه ۲۰۲۰ قصد داشت با حذف یا نرم کردن زبان تجویزی، اسکرام را به یک چارچوب حداقل کافی بازگرداند. به عنوان مثال، سوالات جلسات دیلی اسکرام به طور کامل حذف شد، یا در توصیف ویژگی های اقلام بک لاگ محصول از زبان نرم تری استفاده شده یا همین طور در مورد موارد جلسات بازنگری در بک لاگ اسپرینت، یا پاراگراف کنسل کردن یک اسپرینت بسیار کوتاه تر شد ه است یا بسیاری از موارد یگر.

۲- یک تیم، روی یک محصول متمرکز شده است

کلا در این راهنما مفهوم تیم توسعه، از بین رفت. این که دو کلمه تیم اسکرام و تیم توسعه در دل هم بودند موجب مشکلا زیادی شده بود. این منجر به رفتار “پروکسی” یا “ما و آنها” بین مالک محصول و تیم توسعه شده بود. اکنون فقط یک تیم اسکرام وجود دارد که روی یک هدف مشترک متمرکز شده است، با سه نوع مسئولیت متفاوت: مالک محصول، اسکرام مستر، توسعه دهندگان.

پس از این به بعد مفهومی به نام، تیم توسعه وجود ندارد. ما سه نقش در تیم اسکرام داریم که دو نقش قبلا برای همه مشخص بود، نقش سوم همان توسعه دهندگان می شود. توسعه‌دهندگان عضوی از تیم اسکرام هستند که آنها متعهد به ایجاد همه جوانب مربوط به یک اینکرمنت قابل استفاده در هر اسپرینت هستند. البته باز این به معنی صرفا برنامه نویسها نیستند. مهارت های خاص مورد نیاز توسعه دهندگان اغلب گسترده بوده و نسبت به حوزه کار متفاوت خواهد بود.

۳- معرفی هدف محصول

واقعا یکی از نقص های اسکرام همین نداشتن مفهومی به عنوان هدف محصول بود. در واقع غافل شدن از استراتژی و چیستی محصول که در این نسخه برطرف شد. راهنمای اسکرام ۲۰۲۰ مفهوم یک هدف محصول را ارائه داد تا تیم اسکرام را به سمت هدف با ارزش بزرگتر متمرکز کند. هر اسپرینت باید محصول را به هدف کلی محصول نزدیک کند.

هدف محصول، توصیفی از وضعیت آینده محصول است که تیم اسکرام هنگام برنامه ریزی می‌تواند از آن به عنوان یک جهت و تارگت استفاده کند. بک‌لاگ محصول پدید آمده است تا مشخص نماید «چه» چیزی باعث برآورده شدن هدف محصول خواهد شد.

۴- خانه ای برای هدف اسپرینت، تعریف “تکمیل شده” و هدف محصول

راهنمای اسکرام قبلی بدون اینکه واقعاً به هدف اسپرینت و تعریف “تکمیل شده” هویتی داده باشد، آنها را توصیف کرده بود. نه میتوانستیم بگوییم که آنها مصنوعات هستند یا نیستند، بخاطر اینکه تا حدودی هم به مصنوعات چسبیده بودند. با اضافه شدن هدف محصول در نسخه ۲۰۲۰ وضوح بیشتری در این مورد نیز ارائه شد. اکنون هر یک از این سه مصنوعات موجود اسکرام (بک لاگ محصول، بک لاگ اسپرینت، فرآورده نهایی اسپرینت) حاوی “تعهدات” مشخصی نسبت به اینها باید باشند. بک لاگ محصول متعهد به هدف محصول است، بک لاگ اسپرینت متعهد به هدف اسپرینت است، و فرآورده متعهد به تعریف “تکمیل شده” است.

۵- خود-مدیریتی بالاتر از خود-سازماندهی

راهنمای اسکرام قبلی اشاره به خودسازماندهی تیم توسعه داست با این مضمون که، تصمیم “چه کسی – Who” و “چگونه – How” انجام دادن کار با خود آنها بود. با تمرکز بیشتر بر روی تیم اسکرام، نسخه ۲۰۲۰ بر یک تیم خود-مدیریت اسکرام با این کیفیت اشاره دارد: انتخاب اینکه چه کسی، چگونه و روی چه چیزی کار کند.

۶- موضوع سوم در برنامه ریزی اسپرینت

قبلا در راهنمای اسکرام، برای رویداد برنامه ریزی اسپرینت دو موضوع اساسی مطرح شده بود: “What یا همان چه: چه کاری باید در اسپرینت انجام شود” بعد موضوع “How یا چگونه – کارهای انتخاب شده، چگونه باید انجام بشوند”. حالا در نسخه جدید راهنما، موضع “Why یا چرا – چرا این اسپرینت ارزشمند است” نیز تاکید شده تا به مفهوم یا تعهد هدف اسپرینت تیم بتواند پایبند باشد.

۷- ساده سازی کلی زبان برای مخاطبان گسترده تر

راهنمای اسکرام ۲۰۲۰ تأکید بر حذف اظهارات زائد و پیچیده و همچنین حذف هرگونه واژگان باقیمانده صرفا وابسته به حوزه کار IT (به عنوان مثال تست، سیستم، طراحی، نیازمندی و غیره) کرد. یان به این خاطر بوده است که در چند سال اخیر اسکرام در حوزه های غیر فناوری اطلاعات گسترش زیادی داشته است و به همین خاطر سعی کردند تا از اصطلاحات صرفا IT پرهیز کنند.

راهنمای اسکرام اکنون کمتر از ۱۳ صفحه است.

منبع

    Comments

  1. احسان میرسعیدی
    نوامبر 7, 2012

    بسیار متشکرم
    واقعا تلاش ارزنده ای بود و به طور قطع تاثیر سازنده ای در جامعه بر جای خواهد گذاشت

    پاسخ
  2. ژانویه 11, 2013

    با سلام ، بسیار کار منحصر به فرد و ماندگاری انجام دادید.
    آشنایی به گروه چابک و متد های اجایل یکی از دور خیز های بزرگ زندگی بنده است.
    انشالله که با کمک مطالب و آموزش های شما بتوانم خود و شرکتم را به سوی پرشی بزرگ هدایت نمایم.
    با تشکر مجدد.
    خسته نباشید عبارت نامناسبی است ، به همه شما خدا قوت می گویم و از صمسم قلب برایتان آرزوی موفقیت می نمایم.

    پاسخ
  3. mohsen
    دسامبر 29, 2014

    با سلام
    راهنما قابل برداشت نبود.
    ممنون

    پاسخ
  4. setare
    مارس 21, 2016

    با سلام
    راهنما قابل برداشت نبود.
    ممنون

    پاسخ
    • Asad Safari
      آوریل 5, 2016

      سلام، لینک اصلاح شد

      پاسخ
  5. مهناز کارخانه
    سپتامبر 1, 2019

    سلام، وقت به خیر
    آیا اسکرام فقط در زمینه توسعه نرم افزار کاربرد دارد یا می توان برای شرکتهای تولیدی یا سرمایه گذاری و ساختمانی نیز استفاده کرد؟
    اگر می شود به چه صورت خواهد بود؟

    پاسخ
    • niloufar
      دسامبر 8, 2019

      سلام وقت بخیر
      برای راهنمایی بهتر به قسمت تماس با ما مراجعه کنید و از راه های پیشنهادی با ما ارتباط بگیرید .

      پاسخ
  6. AREZOU
    آوریل 14, 2020

    با تشکر از زحمات بسیار شما و سخاوت شما

    پاسخ
  7. Hassan pedaran
    آگوست 7, 2020

    به نظر می رسد که در خصوص اسکرام تعریف خاصی در زبان فارسی نداریم البته اگر به چابک سازی وصل شود بهتر می توان از آن نتیجه گرفت به هر حال پیشنهاد می گردد که یک گزارش از سازمانهایی که این مورد از طرف شماها پایه گذاری شده در این سایت قرار گیرد تا داوطلبین با اشتیاق بیشتر درخواست مشارکت و آموزش نمایند.
    با تشکر
    حسن پدران

    پاسخ
    • Niloufar Ghader
      آگوست 8, 2020

      سلام وقت بخیر
      بسیار ممنون بابت بازخوردتون حتما نپرتون منتقل میشه .

      پاسخ

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *