Simple Ethnography
تصمیماتی که ما معمولا میگیریم صرفا بر اساس مشاهدات یا احساسی است که نسبت به موضوع داریم. اما چه اتفاقی می افتد اگر تصمیماتمان بیشتر بر اساس داده باشد؟ این مقاله در مورد روش Simple Ethnography است که یکی از روش های liberating structures می باشد. این روش بر اساس جمع آوری داده است که باعث به جریان انداختن یک حس مشترک بین افراد می شود. از داده می توان برای یافتن راه حل مناسب چالش ها، بینش در مورد تجربیات و تایید فرضیات استفاده کرد.
نمونه هایی از نحوه استفاده از Simple Ethnography عبارت هستند از:
- سازمانی در صدد ارائه ورژن جدیدی از محصول است و می خواهد گروهی از کاربران را برای تست محصول قبل از ارائه دعوت کند. با استفاده از Simple Ethnography میتوان نحوه استفاده کاربران از ورژن جدید را مشاهده کرد که آیا از فیچرهای جدید استفاده میکنند؟ آیا بهبودی در محصول صورت گرفته است؟ چه چیزهایی را از مشاهدات آموخته ایم؟
- در سازمانی که افراد از جلسات خسته کننده و غیر موثر شکایت دارند روش Simple Ethnography به عنوان یک تجربه به جمع آوری داده در مورد این جلسات کمک میکند. چه چیزی باعث غیر موثر بودن این جلسات شده که انرژی حاضرین تخلیه می شود؟ چه چیزی در مورد بحث های جلسات، تعارض و مواردی که باعث تشویق حاضرین می شود می توان گفت؟
- در سازمانی مدیریت تصمیم به استفاده از چارچوب اسکرام میگیرد و تیم ها مامور می شوند تا سازمان دیگر را جهت استفاده بهینه از این فریم ورک رصد کنند.
مدل Simple Ethnography در واقع روشی است برای جمع آوری داده به وسیله مشاهدات در محیطهای تجربی
لازمه مشاهده دقیق این است که مشاهده گر کنجکاو و پرسشگر باشد و از قضاوت دور بماند. این ۳ اصل این کمک را می کند که دقیقا بفهمیم چه چیزی در جریان است. تیم با چه چالش هایی درگیر است؟ چه الگویی در چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر قابل مشاهده است؟ چه چیزهایی را در رویدادهای اسکرامی میبینیم و می شنویم؟ بر اساس مشاهدات ما چه چیزی در مرحله بعدی بهتر است اجرا شود؟
تسهیل گری Simple Ethnography
آماده سازی
- ارائه مشاهدات به صورت نوشته، صوت یا ویدیو
- به ناظران برگه ای با سوالات آماده داده شود
- برای مشاهده کارهایی که یک گروه یا یک شخص انجام می دهد ، اجازه بخواهید
مراحل
- (۵ دقیقه) هدف ناظران را توضیح دهید: مشاهده رفتار در عمل با هدف جمع آوری داده ها که قضاوتی در مورد آن انجام نمی شود. برگه را با سؤالات تهیه شده به ناظران ارائه دهید. این به آنها کمک می کند تا روی مهمترین رفتار متمرکز شوند.
- (۵ دقیقه) مسئله حل شده و درک از وضعیت فعلی را توضیح دهید. محل ها، رویدادها یا فعالیت هایی را که مشاهده می کنید و افرادی که باید تماشا کنند، شناسایی کنید که تجربه کسب شده عمیق تر باشد.
- (۱۵ الی ۶۰ دقیقه) با مراجعه به مکان ها، رویدادها یا سایر فعالیت ها ethnography individually را به صورت فردی یا جفتی اجرا کنید.
- (۱۵ الی ۶۰ دقیقه) مشاهداتی که با چالش همراه است را با ناظران و شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید و ایده ها و احساساتی که بروز می کند را منعکس کنید.
- (۱۰الی ۱۵ دقیقه) مشاهدات یا داستانهایی را بنویسید که نیازها و فرصتها را برجسته می سازد.
- (۱۰الی ۱۵ دقیقه) مراحل را تکرار کنید تا اعضای گروه اصلی احساس کنند که آنها رویکرد جدیدی و قدرتمندی جهت ایجاد پروتوتایپ اولیه دارند.
سوالاتی که هنگام مراجعه به سازمان های دیگر باید استفاده کنید
همانطور که قبلتر اشاره شده از روش Simple Ethnography می توان برای مشاهده سازمان های دیگر و نحوه ی کار آنها استفاده کرد. برای آنکه این مشاهدات ساختارمند بشود مشاهده گران می توانند سوالات خاصی را از حاضرین بپرسند. پس از انجام مشاهدات فردی سوالات زیر را برای منعکس کردن بینش ها، ایده ها و احساسات استفاده می کند.
به عنوان ناظر از شرکت کنندگان بپرسید:
- توالی: در اولین قدم چه کاری را انجام می دهی … در قدم بعدی چه اقدامی خواهی کرد
- اختصاصی: بیا دیروز رو مرور کنیم … از ابتدا شروع کن … آیا مورد بحرانی وجود دارد که به ذهنت خطور کرده باشه؟
- تسک و ساختار: میتونی کار روزانه ت را برای من شرح بدهی
- مقایسه: آیا فکر میکنی کارهایی که انجام می دهی بقیه هم به همین شکل انجام می دهند؟ همتایان خودت چطور فکر میکنند؟
- ناآگاهی نسبت به محیط: به من به عنوان یک غریبه درباره فرهنگ اینجا بگو
- تغییرات: چه چیزهایی نسبت به سال گذشته متفاوت هستند؟
- تاریخچه: برای رفع این چالش ها از روشی استفاده کردید؟
جواب ها را جمع آوری کنید و با سایر مشاهده گران و شرکت کنندگان آن ها را به اشتراک بگذارید. به صورت اختیاری می توانید از روش “What, So What, Now What” استفاده کنید. بر اساس مشاهدات بپرسید:
- چه چیزی را دیده اید ، شنیده اید یا مشاهده کرده اید؟ متوجه چه چیزی شدی؟ چه حقایقی بیشتر برجسته بود؟
- بنابراین، مشاهداتی که داشتی برای تو چه معنی دارد؟ چه چیزی مهم تر به نظر می رسد؟
- الان چه اقدامی نیاز هست که انجام بدهی؟ برای قدم بعدی بهتر است چه کاری انجام دهی؟
چگونه از Simple Ethnography برای تیم های اسکرامی استفاده کنیم؟
-
- استفاده ازSimple Ethnography برای ساماندهی User Safari: این روش به تیمهای اسکرامی کمک میکند تا در میان کاربران خود بروند و نیازهای آن ها را بشناسند و درک کنند که چه چالش هایی دارند. این روش نه تنها به تیم اسکرامی این کمک را می کند که محصولی که آماده می کند برای چه کسی و چگونه استفاده می شود بلکه متوجه هدف کاری که انجام می دهند نیز می شوند.
- استفاده ازSimple Ethnography برای جلسات بازبینی اسپرینت: در جلسات بازبینی اسپرینت کل تیم اسکرام باید فعالانه داینامیک های مختلفی را مشاهده کنند. مالک محصول واکنشهای ذی نفعان در مورد وضعیت فعلی محصول و رشدی که در محصول اتفاق افتاده است مشاهده می کند. اعضای تیم مشاهداتی مبنی بر محصولی که دارد ساخته می شود آیا بر نیازهای کاربران و ذی نفعان منطبق است، خواهند داشت. اسکرام مستر احساسات مختلف جلسه را حس میکند. زبان بدن و و حالات صورت افراد چه حسی را منتقل می کند؟ چه کسی به وجد آمد؟ به نظر می رسد چه کسانی بر روی محصول مسلط شدند؟ چه نتایجی را می توانیم ترسیم کنیم؟ با انجام دادن این فعالیت ها با عنوان یک فعالیت مشترک می توانیم ورودی های مناسبی برای جلسه بازاندیشی(Retro) داشته باشیم
- استفاده ازSimple Ethnography برای ساماندهی Scrum Safari: با سازمان هایی تجربه خوبی در استفاده از اسکرام دارند تماس بگیرید . کل تیم اسکرامی شما یا نماینده ای تمامی رویداد های اسکرامی را مشاهده کند. چه چیزی جلسات دیلی آن ها را موفق کرده است؟ جلسات بازنگری اسپرینت به چه شکلی برگزار می شود؟ در مواجهه با چالش چگونه رفتار میکنند؟ چه چیزی در مورد ارتباطات و همکاری در این تیم مشاهده کرده ایم؟ پس از آن مشاهدات را به اشتراک بگذارید و ببینید چه چیزی موجب بهبود در تیم شما می شود
- استفاده از Simple Ethnography به عنوان اسکرام مستر: ناظر بودن و جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه که در تیم و سازمان می گذرد یکی از کارهای اساسی است که اسکرام مستر انجام می دهد. و این چیزی است که یک مربی، تسهیل گر و عامل تغییر را می سازد. مربی گری تاثیر گذار در تیم زمانی محقق می شود که چالش هایی که تیم رو به رو است را به درستی درک کند. تسهیل گری به طور مثال در جلسات بازاندیشی زمانی ارزشمند تر خواهد بود که مشاهدات موثری در طول اسپرینت داشته باشد. تغییر محیط تیم اسکرامی زمانی است که وضعیت فعلی محیط تیم درک شود. بنابراین اسکرام مستر شروع می کند به دیدن، شنیدن و توجه کردن و داده های بدست آمده را به اشتراک می گذارد و گام های بعدی بهبود را با مشارکت بقیه انجام می دهد.
- استفاده از Simple Ethnography برای هدایت ‘Guerilla Testing’: تعدادی از فیچرها و فرضیات مختلف را همراه با تیم توسعه برای تست انتخاب کنید. به مکانی بروید که احتمالاً کاربران واقعی دارید. اگر محصول شما برای استفاده داخلی باشد ، می تواند اتاق ناهار یا محل ملاقات در ساختمان شما باشد. از یک کاربر بخواهید که یک عمل خاص را انجام دهد یا به یک هدف خاص برسد هرگونه مشاهده یا بازخورد را بنویسید. در صورتی که برای حاضرین اهمیت نداشت می توانید از جلسه مذکور فیلم بگیرید. عمل مشاهده و گرفتن بازخورد را از کاربران دیگر تکرار کنید. این راهی مناسب برای آن است که کاربران شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیزی هستند.
یافته های ما
- زمان مناسبی را برای آماده سازی سوالات برای نظرسنجی هایی که مشاهده گران قرار است استفاده کنند قرار دهید. سوالات مناسب می تواند Simple Ethnography موثرتر و بهتر کند.
- Simple Ethnography را با بقیه مشاهده گران آماده کنید.
- از افزودن معنا و تفسیر به مشاهدات خودداری کنید، از کار با فرضیات و قضاوت ها جلوگیری کنید زیرا این امر به طور مؤثر ناظران را از دیدن آنچه واقعاً در حال وقوع است ، کور می کند.
- قبل از شروع از افرادی که قرار است مورد مشاهده قرار بگیرند کسب اجازه کنید در غیر این صورت نتایج ناخوشایندی ممکن است منجر شود.
- سعی کنید نه تنها موارد آشکار را رعایت کنید بلکه به دنبال عناصر شگفت آور نیز باشید.
ترکیب با سایر ساختارهای رهایی بخش
- برای کسب اطلاعات از “What — So What — Now What”, “۱–۲–۴-ALL”, “Conversation Cafe”, و یا “Impromptu Networking” استفاده کنید. در صورت امکان مشاهده گران و شرکت کنندگانی که مورد مشاهده قرار گرفته اند نیز ترکیب کنید.
- از“UX Fishbowl” برای ناظران در حلقه داخلی یافته های خود را به اشتراک می گذارند ، یا شرکت کنندگان را دعوت می کنند تا به حلقه درونی بپیوندند.
- از “Nine Whys” برای شفاف کردن سناریو یا چالشی که از روش Simple Ethnography استفاده می شود، استفاده کنید. هدف تیم یا سازمان چیست؟ سپس بررسی کنید داده های جمع آوری شده چگونه برای هدف استفاده می شود.
- از روش “Shift & Share” برای آنکه مشاهده گران داده های خود را با گروهی به اشتراک بگذارند استفاده می شود. با هم ، داده ها را تفسیر کنید، در مورد بینش ها بحث کنید و ایده های جدید را توسعه دهید.
- داده ها را بر روی یک “Ecocycle Planning” قرار دهید تا موانع و شانس هایی که در مسیر وجود دارد مشخص شود. همچنین از “Panarchy” می توانید برای ایجاد شفافیت در کل سیستم استفاده کنید.
برچسب:liberating structure